MultiMedialist

digitale dienstverlening

Ervaring noodzakelijk bij managen social media – deel 1

Ervaring noodzakelijk bij managen social media - deel 1-Blog Nieuws MultiMedialist Digitale Dienstverlening en Management-Mehdi Horstmanshoff

By on 30 september 2017

Social media management

Als u eigenaar van een drukbezet bedrijf bent, ziet u social media als een van de zaken die u eenvoudigweg moet zien in te passen in uw bedrijf. Laat daar ervaring aan te pas komen.

Daarom besluiten veel bedrijven maar snel iemand in te huren om de social media te managen. Het liefst tegen zo min mogelijk kosten. Deze persoon wordt vervolgens vaak verantwoordelijk gemaakt voor alle aspecten van die social media èn ook voor de contentmarketing. Hun taken en verantwoordelijkheden houden dan het volgende in:

  • Het verzinnen van nieuwe content om te delen via social media
  • Regelmatig nieuwe blogposts creëren
  • Het managen van de bedrijfs-online community
  • Het beantwoorden van vragen en reageren op online commentaren
  • Het monitoren/controleren van relevante conversaties op social media

Vaak is de social media manager ook verantwoordelijk voor taken op een hoger niveau zoals het definiëren van doelstellingen, het bijhouden van KPI’s (key performance indicators), het opstellen van een social media strategie, het managen van de online reputatie van het bedrijf enz.

U ziet het, het is allemaal niet niks. We verwachten nogal wat van onze social media managers!

Kennis van social media staat niet gelijk aan zakelijke en marketingkennis.

Voor een dubbeltje op de 1e rang

Het zal u niet verrassen dat het niet goedkoop is om een toegewijde en ervaren social media manager in te huren. Slaat u er salariskompassen op na dan blijkt dat het gemiddelde jaarsalaris van een social media manager bij de € 50.000 en hoger ligt… zonder emolumenten en bonus.

Om deze kosten te vermijden besluiten sommige bedrijven een ‘handige internettiener’ in te huren om hun zakelijke social mediakanalen te besturen. Want, die weten toch hoe social media werkt, toch?

Dus komen er handige neefjes, stagiaires of de lokale middelbare scholier die ‘goed is met computers’ op de proppen die (schijnbaar) over het computerscherm heen vliegen met social media. In sommige gevallen blijkt ook dat er maar lukraak wat wordt aangeklikt. Ze hebben in ieder geval een ding gemeen: ze zijn goedkoop!

Ervaring noodzakelijk bij managen social media - deel 1-Blog Nieuws MultiMedialist Digitale Dienstverlening en Management
Photo by Park Troopers on Unsplash

Ervaring: krijgen waar je voor betaalt

Maar zoals met alles, vaak krijg je waar je voor betaalt. Kortom, laat duidelijk zijn dat het inhuren van onervaren mensen om uw bedrijfsmatige social media te besturen een doodlopende weg is: doe het niet!

Het geldt eigenlijk voor alles, je krijgt waar je voor betaalt. Dit geldt in het bijzonder voor social media. “If you pay peanuts… “

Ervaring met social media staat niet gelijk aan zakelijke ervaring of marketinginzichten. Dat bestaat natuurlijk niet. Tieners en twintigers kennen uiteraard veel voor- en nadelen van verschillende social mediaplatformen. Maar zeker niet allemaal. Vaak gebruiken ze ook maar 1 of 2 platformen intensief en dan alleen op het sociaalvriendelijke vlak. Maar dit maakt hen geen zakelijke of marketingexperts.

Het gebruik van social media met zakelijke doeleinden verschilt dag en nacht van het gebruik als individu. Een ervaren social media manager heeft namelijk kennis van:

  • social media kan zakelijk worden ingezet voor bepaalde doeleinden
  • het gebruik van zakelijk gerelateerde functies op de verschillende platformen (analytics, social ads, etc.)
  • het sturen en bijhouden van de ROI van social media campagnes
  • het optimaliseren van diverse accounts, blogposts, nieuws voor SEO

Dit betreffen vaardigheden die men niet zo even opdoet bij social mediagebruik. Daar is veel zakelijke ervaring voor nodig, daar moet je uren en meters voor hebben gemaakt en op getraind zijn!

Volgende week deel twee van dit artikel

MultiMedialist startte reeds in 2006 met de sociale mediaplatformen zoals we deze nu kennen. Toen waren deze nog bijna in embryonale staat, letterlijk. Door hiermee bezig te zijn, fouten te maken en de veranderingen van de platformen mee te maken, verdiept de kennis zich en wordt je professioneel. We hebben er diepgaand verstand van gekregen.

Meer weten? Bel of mail ons.

Team MultiMedialist – contact

Header photo via Unsplash

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren



Geef een reactie